Gamla klassikern Toluna har du väl inte glömt? Idag finns det många sajter som sysslar med liknande verksamheter, men de har fortfarande det som krävs för att konkurrera med alla andra. Låt oss förklara lite närmare.

Toluna är en plattform där du dels kan delta i undersökningar, men även skapa dina egna. Just det sistnämnda är ganska unikt för Toluna, och gör att du kan fråga resten av användarna på sajten vad de tycker om ett ämne som du väljer ut. En annan bra sak är du kan prata anonymt med andra användare, något som är omöjligt på exempelvis Facebook (om du inte skapar trollkonton då, hehe).

Den data du ger till olika företag (med "data" menar vi användarbeteende, vanor och så vidare) resulterar i belöningar till dig. Dessa belöningar kommer från välkända varumärken som Amazon, Kellogs, Heineken, L'oréal, och Expedia.

Det är som alltid väldigt enkelt att vara med. Du registrerar ett konto på Toluna, och sedan börjar du göra undersökningar. Ju fler du gör, desto fler poäng får du. Poängen byter du in mot produkter eller premier som företagen står bakom. I gengäld får företagen tillgång till de undersökningar du har gjort och kan på så sätt förstå sina respektive marknader bättre.